تبلیغات
انجمن هنرهای نمایشی شهرستان اردکان - مطالب خرداد 1395
دوشنبه 24 خرداد 1395

نمایش خیابانی دردسرهای مشترک

   نوشته شده توسط: حمیدرضا هاتفی    


کارگردان؛ سید مهدی طبائی
نویسنده؛ مهدیه داداش رستمی «ثالث»
بازیگران؛
سید مهدی طبائی
محمد شیری
مصطفی عیدی شاطر
توانست مجوز اجرای خود را از هیأت محترم بازبین دریافت کند
زمان اجرا1395/03/29 الی 1395/04/02
محل اجرا پارک آزادی
ساعت 22:00


پنجشنبه 20 خرداد 1395

نمایش خیابانی دردسرهای مشترک

   نوشته شده توسط: حمیدرضا هاتفی    نوع مطلب :اخبار هنری ،اخبار تئاتر ،



نمایش خیابانی دردسرهای مشترک

نوشته سرکار خانم مهدیه  ثالث
کاری از گروه نمایشی شقایق
روزگار تمرین خود را می گذراند.
امید است بتواند مجوز اجرای عموم خودرااز هیأت محترم بازبین بگیرد.
@namayeshardakan





در شب آخر اجرای نمایش کمدی "اوسعلی به دانشگاه میرود " فرصتی شد تا در پاسخ به دعوت کارگردان محترم و در انتخاب بین شرکت در اختتامیه جشنواره مد و لباس که باز هم دعوت بودیم و ایضا در اردکان (همان شب) برگزار میشد و از آنجا که هنر نمایش را هنرتر میدانیم و ایضا حوصله شنیدن فرمایشات سیاسیون و سیاست زده ها را دیگر نداریم تماشای تئاتر را انتخاب کردیم و... البته خوشحالیمان را از اینکه در اردکان مرتب از این رویدادها را شاهدیم و در فاصله یکی دو هفته از همایش نکوداشت فردوسی و یه کم قبلترش کنسرت فریدون آسرایی , شاهد استمرار تلاش دوستان هنرمند هستیم و نیز خرسندیمان از استمرار و دوام بیست اجرای پی در پی "اوسعلی به دانشگاه میرود" آنهم با سالن پر از تماشاچی را نمیتوانیم ابراز نکنیم . از همینجا یک دست مریزاد به همه دوستانم میگویم...


و اما اوسعلی که پیش از این مدرن شده بود حالا به دانشگاه میرود و در مسیر کسب علم در نهایت موفق میشود تا نه تنها مدرکش را بگیرد که بتواند در انتخابات شورا و مجلس و ...کاندیدا شود بلکه توسط مقامات تقدیر هم بشود و .... این نمایش قراراست بخش دوم از یک سه گانه با محوریت زندگی اوسعلی باشد که با بازی مسلط هاتفی اردکانی برصحنه خلق میشود. سه گانه (تریلوژی) دارای قواعدی است .کاملترین نمونه ی نمایشی یک تریلوژی افسانه های تبای نوشته سوفوکل نویسنده نامدار یونان باستان است . پیشنهاد میکنم دوستان این مجموعه را حتما با ترجمه شاهرخ مسکوب مطالعه کنند . در بین نمونه های سینمایی آشنا سه گانه ی  "اخراجیها" مسعود ده نمکی  و در سالهای دورتر "دستفروش" محسن مخملباف قابل ذکرند...که این آخری نمونه کاملتریست...

یکی از ویژگیهای سه گانه ها این است که هر یک باید دارای قصه ای جدا و کامل باشد که بیننده نمایش یا خواننده نمایشنامه بدون نیاز به دو تای دیگر درجریان چند و چون  کامل قصه قرابگیرد و گره باز نشده ای باقی نماند...

و دیگر اینکه در هر قصه ردپایی از قصه های دیگر را ببینیم بدون اینکه نیازی در مراجعه به دیگر بخشها برای فهم داستان باشیم....

خلاصه اینکه هر سه بخش باید به هم ربط داشته باشد و نداشته باشد.

و رعایت این ارتباط در عین بی ارتباطی کارسختی است.



در"اوسعلی به دانشگاه میرود" اشاراتی به گذشته میشد که برای بیننده ای که "اوسعلی مدرن میشود" را دیده بود آشنا بود و این نقص باید در بخش سوم که  ظاهرا قرار است کار بشود برطرف گردد و تکرار نگردد....

استفاده از سی و هفت بازیگر ریز و درشت دختر و پسر از هفت هشت ساله تا سی چهل ساله که بسیارشان ظاهرا محصول یک کارگاه آموزش بازیگری هستند و البته به منظور تشویق آنان و فراهم کردن زمینه بروز استعدادهایشان آنهم به صورت عملی و بر روی صحنه ی اجرا در حضور تماشاچیان انبوه به کار گرفته میشوند ، حرکتی است که میتواند به اهداف خود دست پیداکند و البته چند نفرشان شاید بیش از انتظار بر صحنه ظاهر میشوند . از این جمله اند بازیگران نقش گربه , لامپ , مسئول آموزشی دانشگاه ، دختر خبرنگار و به ویژه بازیگر نقش فراش و یکی دو نفر دیگر ( البته ممکن است بعضی ازینان تجربه قبلی نیز داشته باشند که من بی اطلاعم ) .

بار اصلی بازی در نمایش اما  بر دوش بازیگران نقشهای "شعبون" و "اوسعلی" است که مطابق انتظاری که در بخش اول سه گانه ایجادکرده اند به خوبی از پس کار بر می آیند و در امر خنداندن تماشاچی که بر خلاف نظر بعضی کار چندان ساده ای هم نیست ، موفقند...

مهارت بازیگر نقش اوسعلی (علی هاتفی اردکانی) که خود رئیس انجمن هنرهای نمایشی اردکان نیز هست در استفاده از موتور زهوار در رفته و قدیمی بر صحنه و راندن آن درحالت نشستن برعکس برزین آنهم در حضور جمع کثیری بازیگر در صحنه صاف و محدود و سنگفرش تالار فرهنگ اردکان (هرچند باید دلیل موجه تری برای به رخ کشیدن این توانمندی پیدا میشد) از نقاط قوت بازی ایشان است که در بخش دوم استحکام بازی نسبت به بخش اول بیشتر به چشم می آمد....




از حضور تکمیل کننده بازیگر نقش "شعبون" نیز نباید غافل شد که در بسیاری از لحظات بعنوان نقش مکمل "اوسعلی" به خوبی از پس کار برآمده بود. ایشان هم ظاهرا هاتفی هستند...

سید مهدی طبایی در ارایه شخصیت جدی و عاقل رییس دانشگاه موفقیت نسبی دارد که البته در بین آنهمه کاراکتر کمیک خود را به خوبی مینمایاند....

کارگردانی هاتفی با این که خودش نیز نقش اول نمایشها را به عهده دارد در حیطه ی هدفی که برای خودش تصویر کرده و آن راضی نگه داشتن و به سالن کشاندن تماشاچی شهرستانی و غیرحرفه ای نمایش است , قابل قبول مینماید.

به هر حال کنترل سی و هفت بازیگر تازه کار و به صحنه کشیدن نمایشهایی کمدی که در شهرستان فرهنگ پرور و حساس اردکان راه رفتن بر لبه ی تیغ است , و البته استفاده مناسب از دیگر عوامل کمکی و فنی به ویژه طراحی صحنه ی  قابل اشاره ی علی زمانیان که در عین سادگی و کم خرج بودن پاسخگوی نیازهای اجرا در تبدیل و بازنمایی صحنه های مختلف نمایش در استفاده خلاقانه از تعدادی مکعب یونولیتی نشان از استفاده کارگردان از تجربه اجرای "اوسعلی مدرن میشود" و توجه به نقش ویژه ی عوامل کمکی در اجرای یک اثر نمایشی دارد.

و به همین گونه است استفاده از موسیقی زیبای ساخته شده ویژه نمایش به خصوص در فاصله تعویض صحنه ها که آن هم در منظر تماشاگر و با سرعت مناسبی انجام میگیرد...

چندلحظه بسیار ناب نمایشی در اجرا دیدم که انصافا خلاقانه و بکر بود.

از آن جمله است تبدیل دسته جاروی فراش به عصای مخصوص نابینایان , پس از اینکه به زمین میخورد و چشمانش بابا قوری میشود و یا صحنه ای که بازیگری نقش دوربین مداربسته را بازی میکند و مچگیری میکند...

نهایتا

"اوسعلی به دانشگاه میرود" بهتر از "اوسعلی مدرن میشود" بر صحنه نشسته است و همین روند رو به رشد میتواند در اوسعلی شهردار میشود (که ظاهرا قراراست بخش سوم باشد) نیز ادامه پیدا کند . به شرطی که هاتفی مراقب باشد به ورطه ی لودگی نیفتد , که تاکنون به نظرم چنین بوده است . و کلمات جلف وسبک به کلی حذف شود ( مواردی در این اجرا وجود داشت که خود هاتفی نیز به آن معترف بود)....

بنظر میرسد تئاتر تماشاگرپسند در اردکان دارد کم کم راه خودش را پیدا میکند و آشتی تماشاگر با تئاتر اتفاق مبارکی است....

سیدناصرامامی میبدی

 هشتم خردادماه_۱۳۹۵



دوشنبه 10 خرداد 1395

اجرای "احساس یخ زده"

   نوشته شده توسط: حمیدرضا هاتفی    




نمایش خیابانی "احساس یخ زده" به کارگردانی سید مهدی طبایی و نویسندگی مهدیه ثالث
 4 الی 9 خرداد ساعت 21 پارک آزادی